Zdraví je nejdůležitější kvalita těla. Jednou z podmínek uzdravení je chuť uzdravit se.

Fyzioterapie Petra Míchalová, DiS.

Nušlova 41, sídl. Hvězdárna
Jindřichův Hradec
michalova.petra@gmail.com

Manuální lymfodrenáž

Manuální lymfodrenáž je specifická hmatová technika orientovaná především na lymfatický (mízní) systém. Odpad z tkání je odváděn do cév lymfatické soustavy, choroboplodné zárodky jsou přeneseny do mízních uzlin, kde jsou zneškodňovány. Manuální lymfodrenáž tak napomáhá organismu aktivovat vlastní obranný systém, a proto je vhodná na posílení organismu. Je nejenom léčebnou metodou, ale díky pozitivním účinkům na kůži a podkoží i účinným ošetřením celulitidy, otoků a pokožky. Lehký tlak, používání kruhovitých či spirálovitých hmatů s pomalou frekvencí vychází ze znalostí lymfatického systému a směřuje odtok lymfy ke sběrným uzlinám. U manuální lymfodrenáže se nepoužívají žádné oleje, masážní emulze, ani jiné přípravky.

Jaké jsou účinky manuální lymfodrenáže?

Posiluje obranyschopnost organismu - imunitu, snižuje nebo odstraňuje otoky, pomáhá odstraňovat pocit těžkých nohou či křečí po dlouhé zátěži, pro výkonné sportovce - zvyšuje kondici o 10 až 15%, rychlejší regenerace po fyzické zátěži, turistice, sportu, proti celulitidě - zlepšuje napětí kůže a tkáně, jsou odváděny odpadní latky metabolismu, zlepšení stavu pokožky - odstraňuje zánětlivé substance (např. při akné), detoxikace těla, zrychlení hojení ran po liposukci, usnadnění hojení pooperačních jizev.

Co mohu očekávat za reakce po lymfodrenáži?

Každý jsme neopakovatelný originál a tak i reakce na lymfodrenáž mohou být různé. Nejčastěji je to zvýšená únava nebo naopak aktivita, časté močení způsobené odvodem škodlivin vylučovaných ledvinami z těla a pocit sucha v ústech. Tyto reakce jsou pochopitelně přechodné.

Jsou nějaké kontraindikace?

Lymfodrenáž se nikdy neprovádí při infekčních a bakteriálních onemocnění, horečnatých stavech, hyperfunkci štítné žlázy, nemocech kardiovaskulárních a onkologických. Neprovádí se rovněž při zánětu žil, trombózách a při výskytu velkých křečových žil.

Pokud trpíte nemocemi srdce, jater, ledvin nebo jste nastávající maminkou, poraďte se, prosím, o vhodnosti lymfodrenáže s Vaším ošetřujícím lékařem. Závažnější poruchy lymfatického systému, jakým jsou například lymfedémy nebo lipedémy patří do rukou odborného lymfologa.

Lymfodrenáž považuji za jednu z nejúčinnějších metod regenerace organismu. Pokud by ji však podstoupil pacient s výše uvedenými kontraindikacemi, mohlo by dojít ke zhoršení stavu nemocného. Proto prosím za pochopení při podepsání dokumentu stvrzujícím, že v době provedení lymfodrenáže nemáte některé z výše uvedených onemocnění.

Proč dát přednost manuální lymfodrenáži před lymfodrenáží přístrojovou?

Terapeut vždy při manuální lymfodrenáži uvolní hlavní lymfatické cesty, jemným tlakem pomůže vyprázdnit lymfatické uzliny. Pokud Vám ti, co obsluhují přístroje neuvolní lymfatické cesty, je dobré přístrojovou masáž nedělat, protože by mohla být škodlivá pro Váš organismus.